Perspektiivi loomine
VÄRVUS
JOON
SUURUS
KAUGUS
Pildid google.com
VORM
VÄRV
TEKSTUUR
Pildid google.com
KULGEMINE
VORM
VÄRV
TEKSTUUR
KORDUMINE
VORM
VÄRV
TEKSTUUR
KONTRAST
VORM
VÄRV
TEKSTUUR
Pildid google.com
SOENGUTE KUJUNDAMINE
VÄRV
Et värviringi teha, on vaja põhivärve ehk primaarseid värve, milleks on sinine, punane ja kollane. Põhivärve kokku segades saab sekundaarsed värvid, milleks on oranž, violetne ja roheline. Neile põhivärve lisades, saab tertsiaarsed värvid, mis siis vastavalt värvile on kas kollakasoranž, kollakasroheline jne. Värvid, mis asuvad vastas külgedel on üksteise suhtes vastandvärvid ehk komplementaarsed värvid. Vastandvärvide segu annab hallikas-pruuni tooni. Kõiki värviringi värve nimetatakse kromaatilisteks värvideks. Värviringi ei kuulu must, valge ja hall värv. Nende abil saame värve muuta heledamaks ja tumedamaks.
Värvi subjetiivsed omadused:
1) soojus ja külmus - värv on kas soe või külm, näiteks sinine on külm ja punane soe värv.
2) kergus ja raskus - passiivsed värvid tunduvad raskemad kui netraalsed värvid.
3) lähedus ja kaugus/tumedus ja heledus - eredad värvid tunduvad olevat lähedamal kui tuhmid, samuti tumedad värvid tulevad ettepoole, heledad loovad tunde kaugenemisele.
Juuksuritöös kasutatavad võimalused värvide subjektiivsusest:
- iga inimene näeb värve erinevalt. Tuleb välja selgitada õige värv
- kui kliendil on õhukesed juuksed, on juuksuril võimalik soenguga anda juustele õhulisust, et juukseid tunduks rohkem
- tume värv toob juuksed esile, kuid nägu võib muutuda selle kõrval kahvatuks.
Stiiliõpetus. Stiilitüübid
Stiil - iseloomulik väljendus- või soorituslaad; kindlaviisile esitus-, väljendus-, kujundus- või sooritusviis, töötamisviis, isikupärnae elamislaad, -meetod.
Esmane mulje võõrast inimesest tehakse tema välimuse ja riietuse järgi. Soengu ja riiete järgi tehakse kindlaks inimese maitse, korralikkus, jõukus ja kuuluvus.
Esimesena räägivad inimese eest tema soeng, riided ja kehakeel. Inimese üldine välimus tekitab tavaliselt palju eelarvamusi, mis ei pruugi üldse inimest iseloomustada.
Juuksur peab oskama anda kliendile nõu, mida juustega teha. Arvestades selle juures kliendi vanust, stiili, keha- ja näokuju. Soeng peab olema kooskõlas soengu kandjaga. Tuleks rõhutada inimese sisemist mina erinevate abivahenditega, nagu riided, meik jms.
Pole tähtis järgida hetke moodi, olulisem on leida endale isikupärane stiil. Tähtis on, et inimene tunneks end enda kehas, riietes ja soenguga hästi.
Leonardo da Vinci sõnastatud kuldlõikeseaduse alusel jaotuvad ideaalse inimkeha mõõdud kindla valemi järgi. Inimese pikkus jagada kaheksaga, sellest viis osa ulatub taldadest vööni ja kolm osa vööst peani.
Tähtis on vestelda kliendiga esitades küsimusi ning välja selgitada, mida klient tegelikkuses soovib. Oluline on anda kliendile nõu.
Soeng peab kooskõlas olema kliendi välimusega. Vastavuses kliendi pea kuju ja suuruse ning näojoontega. Kõiki neid omadusi tuleb kliendi juures arvestada.
Soengut valides, tuleb kõigepealt tähelepanu pöörata kliendi:
- näo- ja peakujule
- näo iseärasustele
- figuurile ja selle isaärasustele
- vanusele
- riietumisstiilile
- temperamendile
- riietuse ja soengu juurde kuuluvatele ehetele ja kaunistustele
- jumestusele
- kas klient kannab prille
Soengu kujundamise aluseks on kliendi stiili leidmine. Soeng ja riietus peab sobime kliendi kui ka üritusega. Iga kliendi stiil on individuaalne ning näitab temast nii mõndagi. Stiilide liike on palju erinevaid. Stiili tõlgendamine on vajalik rõhutamaks kliendi stiili ja isiksust.
Loomuliku stiili esindaja riietub lihtsalt ja korralikult. Riiete toonid on maalähedased; pruunid, liivakarva, kollakaskuldsed toonid või sinise ja rohelise erinevad varjundid. Juuksed võivad olla nii lühikesed kui pikad. Lühikestes juustes võiks olla lõikusejoonele omane föönisoeng. Pikkades juustes soovitav lihtsalt ülepandud soengud.
Klassikaline stiil on ajatu ja seda esindav klient hindab nii kvaliteeti kui stiilsust. Tähtsam on stiilsus kui mood. Riietub lihtsalt, kuid hinnaliselt. Erinevad keskmisele tumedad sinised, rohelised ja violetsed aga ka neutraalsed ning valge toon. Soengud lihtsad ja vormilt selged ning siledad. Ei sobi sasipäised lokisoengud, vaid eelistatum on siledalt krunni kinnitatud pikad juuksed. Lahtised juuksed kas sirged või laines.
Dramaatilises stiilis rikutakse piire ning ollakse julged. Klient hindab viimast moodi järgivat riietumisstiili. Garderoob on silmatorkav ja värvirikas. Välditakse mustreid, krookeid ja liigset naiselikkust. Riietuses domineerivad geomeetrilisus ja tähelepanu äratavad detailid. Soengutes värvi kui ka vormi kontraste. Soengud üldiselt erilised ja pilkupüüdvad.
Romantiline stiil esindab naiselikkust. Õrnus ja neutraalsus. Klient pöörab tähelepanu oma välimusele ja detailidele(nt ehted). Samet, pits ja siid ja värvidest helepunane, roosa ja violeti varjundid pastelltoonidega. Soovitatakse pikki juukseid ja pehmeid lokisoenguid.
Sportlik stiil on liigutuste vabadus, palju pisidetaile ja värvierksus. Viimistluse laialdane kasutamine. Riided on elastsed ja õhku läbilaskvad. Kantakse riideid koos ka mõnd teist stiili riietega. Lisandideks nokkmütsid, seljakotid, üleõla kotid. Soenguks sobilik patsid, krunnid või hobusesaba.
Seksikat stiili iseloomustab seksikus. Riietusstiilis on iseloomulik ihu paljastamine, kuid seda nii, et inimestel jääks veel kujutlusvõime jaoks ruumi. Liigne paljastamine ei kuulu selle stiili alla. Soenguid iseloomustab kohevus, lokid. On ka ülespandud volüümikad soengud.
Eriajastu soengud
(Muistne) Vana-Egiptus (3000 aastat e.m.a)
Umbes 3000 e.m.a oli
Egiptuse aadli tunnuseks kiilaks raseeritud pea. Mood nõudis, et tähtsamatel
sündmustel oleks pea kaetud parukaga. Mehed uhkeldasid valehabemetega. Umbes 1150 e.m.a ilusid parukatesse toonid
sinine, roheline, punane. Kanti parukaid, kuna juuksed lõigati tihti kiilaks.
Põhi juuksevärv oli must sirge lõikega. Jõukamatel olid omad isiklikud
juuksurid.
(Muistne) Vana-Rooma
(8.sajand e.m.a – 5. sajand m.a.j)
Soengut peeti rooma naise
välimuses väga oluliseks. Selle ajastu soenguks oli „orbis“, kus näoäär ja
otsaesine olid ääristatud lokkidega. Ülejäänud juuksed olid kinnitatud taha
hobusesabasse või krunni. Soengud tihti lihtsalt koledad ja ei järginud pea-
ega näokuju. Moes oli olla blond. Juukseid kanti tihti palmikutes ja
punutistes. Moes oli lokkide tegemine. Soengu kooshoidmiseks ja kaunistamiseks
kasutati juuksenõelu, võrke, tanusid jms. Tehti ja vesilainetega soenguid.
Kanti ka tukka. Mehed olid väga karvased, nägu kattis habe ja pikad juuksed.
(Muistne) Vana-Kreeka
(8.sajand e.m.a – 6. sajand m.a.j)
Sel ajastul said
ilusalongid alguse. Juuksed olid üldjuhul pikad, tumedad ja paksud, loomulikult
või kuntslikult lokitud. Et juuksed läigiksid ja ka lõhnaksid, võeti appi õlid,
vahad ja pumatid. Tehti lokke ja kanti juustes erinevaid ehteid. Kasutati riiet
ning moodi läksid heledaks pleegitatud juuksed. Hakati kandma hobusesabasid.
Soengud olid tihti meistriteosed. Soengutes esinesid erinevad lokkide vormid:
rõngakujulised, spiraalsed ja torukujulised.
Juukseid pleegitati.
Keskaeg (5. – 15. sajand)
Kanti pikki lahtiseid
juukseid, mida hoidsid koos pea ümber seotud peal või võrk. Naised punusid
juuksed kahte patsi, need keerati kõrvade kohale kokku ning kinnitati valge
lindiga, mis kattis lauba, soengu ja lõuaaluse. Kõrgemast seisusest daamid
kandsid selle peal ka pärga. Pikad juuksed olid kui inimese väärikuse ja
tähtsuse tunnusmärk. Naiste soengud olid kaetud mitmesuguste hiiglasuurte ja
naljakate peakatetega. Mehed habet ei kandnud, kuid vuntsid olid pikad.
Renessanss (12. – 17.
sajand)
Kaunid ja naiselikud,
punakuldse tooniga blondid juuksed olid eriti hinnatud. Juukseid pleegitati
päikese käes. Pleegitamis- ja värvimisvahendite retsepte hoiti saladuses.
Paljud naised pidid kasutama võltslokke ja patse, et mõningaid seonguid
võimaldada. Kanti lainetena või lokitatult võrguga. Kasutati juukseaksessuaare,
parukaid või lisapunutisi, mis tehtud teistest materjalidest. Metalltraadist
karkassile tehtud tumedavärvilised parukad. Meestel siilisoeng.
Barokk ja rokokoo (17. –
18. sajand)
Soengud olid nii suured
kui võimlik(kuni 1,5 meetrised) ning olid katastroofiliselt ebamugavad. Neid
tuli kanda mitu nädalat ning seetõttu asus neisse elama palju ebameeldivaid
lutikaid ja kirpe. Kasutati kratsimispulka. Kanti lokke, aksessuaare ja palju
erinevaid soengutäiteid. Soengud kujutasid nt laevu, linnupuure jms. Rokokoo
soengud on väga legendaarsed oma ebaloomulikkuse ja ebatervislikkuse tõttu. Noored
mehed kandsid pikki lokkis juukseid või parukaid. Iga soeng oli ainulaadne ja
kordumatu. Nii naised kui ka mehed puuderdasin oma soenguid.
19. sajand (1800-1900)
Hakati juukselahku
rõhutama. Hiljem lisandus sellele ka juuksekuhil kuklal. Soengud olid lokitud
ja kaunilt seatud. Ikka olid moes soengutäited, ainult et väiksemas mõõdus.
Naised lõikasid juukseid ainult tõsise haiguse korral. Mehed lõikasid juuksed
lühikeseks, jättes ette vaid pikema tuka. Moodi tuli põskhabe. Moes olnud lokid
kadusid täiesti, ja soeng muutus siledaks.
20. sajand (1900-1910)
Naiselik ja graatsiline
aeg. Siluett oli lopsakas ning ideaaliks küps naine. Peamiseks trendiks olid
natuke säbrulised, kuid lopsakad soengud. Moes lained ja lilled soengutes.
Algselt kasutati soengule volüümi andmiseks hobuse juukseid, kuid hiljem mindi
üle kunstjuustele. Tukad olid lisand. Moes olid hallid ja valged juuksed.
Kasutati algelisi lokiraudasid ja -tange. Peeti tähtsaks juuste heaolu ja
tervist, seega pesti ja kammiti neid rohkem.
1910-1920
Moes lühikesed juuksed ja
poisipead. Lühikese soenguga näidati oma moekust ja iseseisvust. Lühikesed
juuksed olid traditsiooniline leina väljendus. Eelistatud soenguks oli ka nn
„kardinasoeng“, mis oli kompromiss lühikese ja pika soengu vahel. Püsilokid ja
suled soengutes.
1920-1930
Vesilaineid lühikeseks
lõigatud juustes. Värvimine muutus populaarseks, eriti hennaga. Katsetati ka
vesinikülihapendit.
Peas kanti kübaraid,
linte ja kasutati palju lakki. Lahk kuulus vaieldamatult moodsa soengu juurde. Normaalne
kanda mitut lahku. Moes olid õhukesed otsatukad, mis eraldati lahuga ülejäänud
juustest. Kõige uuem moeröögatus oli värviline juuksetriip. Juukse värvimise
vastu tunti suurt huvi. Kanti kübaraid.
1940-1950
Juuksed kammiti otsmikult
suurde krunni või tehti püsilokke. Populaarseks muutusid rullidesse keeratud-
või ülespandud juuksed. Et muuta soenguid vaheldusrikkamaks, kasutati šinjoone.
Mõiste „pesunaise soeng“
1950-1960
Esimene kümnendik, kus
juukseid kanti erinevat moodi ja tehti kõikvõimalikke asju. Võis teha kõike,
peaasi et ei olnud loomulikud. Tupeeriti igat soengut. Hakati kasutama
pöörasemaid värve, juukseid toonitati ja triibutati ka selliste ainetega, mis
polnud selleks üldse mõeldud. Moes oli vesiblond juus. Kasutati ohtralt
šinjoone ja valejuukseid. Väga moekas oli kanda näksitud tukka. Plastmassist
võru.
Moes lihtsus ja sirged
lühikesed juuksed, otstest kergelt koolutatud. Tupeeriti vähem. Moodne tukk
lõigati kas ümara või terava joonega. Tukaks võeti palju juukseid, nii et see
jäi tugev ja tihe. Tüdrukud kandsid parukaid, et muuta oma isiksust. Juuksevärvid
olid ikka veel silmatorkavad. Pikad sirged juuksed olid väga populaarsed ka
meeste seas. Tuli moodi unisex-soeng – oli raske teha vahet mehel ja naisel.
1970-1980
Taas moes püsilokid,
eriti spiraalsed ja samuti ka lainetavad lahtised keemilised lokid. Värviti
juukseid ka punaseks, eelkõige erksaks. Tänavapilti ilmus jälle triibutamine,
enamasti pleegitamisena. Järguline lõige tuli kõikvõimalikes variantides. Moodi
tulid ka vahvlilokid. Tegemist järkus juuste kümnendiga, kuna seda tehti palju
ja erinevalt. Soeng, kus pealmine juuksekiht lühike ja alumine pikk.
Peakatetest olid populaarsed sallid ja turbanid.
1980-1990
Soengud suured ja
tupeeriti palju. Juuksed pidid välja nägema hoolitsetud ning kallilt soengusse
seatud. Soengud saadi tagasikammimise ja föönitamisega. Noored kandsid pikki
juukseid lahtistena ja ükskõik mis tooni blondina. Moodi tulid ka nn
„peenikesed vahvlilokid“, mida tehti spetsiaalsete kuumade tangidega. Populaarne
oli ka suunaga küljele tupeeritud kõrge tukk, mille püsimiseks lisati ohtralt
juukselakki. Pungi pärand oli rida harjaselisi, geelitatud seonguid.
Juuksemood järgis
individuaalsuse reeglit. Naiste seas oli populaarne tume juus. Vastuvõetav ka
juuste puudumine. Lihtsus ja minimalism.
Kasutatud materjal
Õpetaja materjal
+
https://soenguajalugu.wordpress.com
Eneseanalüüs
Juuksuri
loomingulise töö alused aine oli minu jaoks uute teadmiste rohke. Kui varem oli
soeng minu jaoks lihtsalt soeng, siis nüüd oskan näha selle vormi, tekstuuri ja
siluetti. Oskan ühiseid jooni, kujundeid ning vorme näha ja leida meid ümbritsevast
keskkonnast. Mõistan, kui tähtis on inimese pea kuju, juuste hulk, värvus ja
struktuur, sest inimese seong peab sobima tema näokuju kui ka stiiliga. Alguses
tundus see kõik nii keeruline, kuid ise tundides neid vorme, tekstuure ja
kujundeid otsides, muutus teema selgemaks ja lihtsamaks.
Kuna
kulgemine ja kordumine nii soengus kui looduses ning nende leidmine oli midagi
uut, siis arvan, et need on teemad, mida tuleks veel üle vaadata, et need uued
teadmised kinnituks. Samuti, et ei eksiks ka vormi ja tekstuuri puhul.
Sain
uusi teadmisi erinevate stiilitüüpide kohta, mida ma enne nii süviti uurinud
polnudki. Sain teada, mis värvi riided mingile stiilile omased on ning mis
soengud on erinevatele stiilidele omased. Sain selgust, millist stiili inimene
ise olen.
Värviringi
koostamine tundus alguses raske, sest kasutada oli ainult kolm värvi. Kuna meil
grupis olid kõik hakkajad, siis sujus töö hästi. Igaüks võttis värvi, mida
hakkas segama. Mina ise proovisin lillat värvi saada, kuid see osutus raskemaks,
kui alguses osatagi arvasin. Proovisin umbes viis korda lillat värvi saada ja
kuuenda korraga tuli lõpuks välja. Arvan, et töö tegi raskemaks see, et kõik
guašš värvid on erinevad ja lõpptulemus tuli vastavalt sellele, millised
guaššvärvid kellelgi kasutuses olid. Mulle meie tehtud värviring meeldis. Sain
selgeks, mis värve tuleb omavahel kokku segada.
Kui
alguses mõtlesin ka, et milleks see aine vajalik on, siis nüüd ennast
analüüsides tajun, et tegelikult on see aine juuksuritele väga vajalik. Minu tähelepanu
pöörati asjadele, mille peale ma ise poleks tulnudki.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar